این همایش شامل سه محور «حکمرانی تربیت رسمی عمومی»، «حکمرانی تربیت غیر رسمی» و «حکمرانی تربیت رسمی تخصصی (آموزش عالی)» است.
محور اول: حکمرانی تربیت رسمی عمومی؛ در این محور تاکید بر سند تحول بنیادین اموزش و پرورش و موضوعات و محور های ذیل آن می باشد که برخی از آنها عبارت است از:
- «نظریه ها و الگوهای حکمرانی تربیت با رویکرد اسلامی و بومی»
- «بازخوانی انتقادی سند تحول آموزش و پرورش؛ محتوا و اجرا»، «نظام مسائل حکمرانی تعلیم و تربیت»
- «وضعیت ساحت های تربیتی مبتنی بر سند تحول آموزش و پرورش؛ چالش ها و راهکارها»
- «ساماندهی و ارتقاء امور پرورشی مدارس»
- «عدالت آموزش در نظام آموزش و پرورش؛ چالشها، سیاست ها و راهکارها»
- «کیفیت آموزش در نظام آموزش و پرورش؛ چالشها، سیاست ها و راهکارها»
- «حکمرانی نظام تعلیم و تربیت در عصر دیجیتال؛ چالش ها و فرصت ها»
- «چالشهای ساختاری و مدیریتی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت کشور»
- «سیاست گذاری پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان»
- «ساماندهی و ارتقاء منابع انسانی آموزش و پرورش»
- حکمرانی نظام سنجش و پذیرش(کنکور و آزمون نهایی)؛ چالشها، سیاست ها و راهکارها»
- «تقویت مدارس دولتی؛ چالش ها و راهکارها»
- «تضمین کیفیت در نظام آموزشی کشور»
- «هوش مصنوعی و تاثیرات آینده آن در سیستم ها و زیرسیستمهای آموزشی کشور»
- «بازخوانی پیامدهای آموزشی و تربیتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی»
- و ...
محور دوم: حکمرانی تربیت غیر رسمی
- «ساماندهی نسبت بین خانواده و نظام تعلیم و تربیت»
- «نقش شبکه فعالان تربیتی و حلقه های میانی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت»
- «تقسیم کار ملی و هم افزایی نهادها در حکمرانی تعلیم و تربیت»
- «بهرهگیری از مشارکت مردم و ظرفیت اقوام در به سازی حکمرانی نظام تعلیم و تربیت»
- «نقش رسانه ها در الگوسازی تربیتی»، «بازبینی و ارزیابی آموزشگاه های آزاد، کنکوری و زبان خارجی»
- «وضعیت شناسی حوزه کودک و نوجوان؛ چالش ها و راهکارها»
- «حکمرانی نظام آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای؛ چالش ها و راهکارها»
- «نقش مصرف کالای فرهنگی کودک و نوجوان در نظام تعلیم و تربیت»
- «نقش ذائقه شناسی و مخاطب شناسی کودک و نوجوان در طراحی برنامههای تربیتی و محصولات فرهنگی»
- «فعالیت های تربیتی و آموزشی در عرصه بین الملل؛ چالش ها و راهکارها»
- و ....
محور سوم: حکمرانی تربیت رسمی تخصصی (آموزش عالی)؛ در این محور تاکید بر سند دانشگاه اسلامی و سند کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان و موضوعات و محور ها با رویکرد تربیت و فرهنگی در نظام آموزش عالی می باشد که برخی از آنها عبارت است از:
- «حکمرانی فرهنگی و تربیتی دانشگاه؛ چالش ها و راهکارها»
- «مسئولیت های اجتماعی و تربیتی دانشگاهها»
- «چالشها و مسائل تربیتی و فرهنگی دانشجویان»
- «سیاست ها و راهکارهای ارتقای مسئولیتشناسی و شاگردپروری در میان اساتید»
- «جریانشناسی معنویتهای مدرن در دانشگاهها»
- «راهکارهای هویتبخش و معنازا در میان دانشجویان و اساتید»
- «ارزیابی محتوا و اجرای دروس معارف به لحاظ بهبود وضعیت دینی دانشگاهها»
- «اخلاق آموزشی و پژوهشی در دانشگاه»
- «حکمرانی دانشگاه مبتنی بر بوم و فرهنگ ایران؛ چالش ها و راهکارها»
- «تربیت حکمران تراز انقلاب اسلامی»
- «تضمین کیفیت در نظام آموزشی عالی کشور»
- «بازخوانی پیامدهای آموزشی و تربیتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اموزش عالی»
- و ....