این همایش شامل سه محور «حکمرانی تربیت رسمی عمومی»، «حکمرانی تربیت غیر رسمی» و «حکمرانی تربیت رسمی تخصصی (آموزش ­عالی)» است.

 

 محور اول: حکمرانی تربیت رسمی عمومی؛ در این محور تاکید بر سند تحول بنیادین اموزش و پرورش و موضوعات و محور های ذیل آن می باشد که برخی  از آنها عبارت است از:

  • «نظریه ­ها و الگوهای حکمرانی تربیت با رویکرد اسلامی و بومی»
  • «بازخوانی انتقادی سند تحول آموزش ­ و پرورش؛ محتوا و اجرا»، «نظام مسائل حکمرانی تعلیم و تربیت»
  • «وضعیت ساحت ­های تربیتی مبتنی بر سند تحول آموزش­ و پرورش؛ چالش­ ها و راهکارها»
  • «ساماندهی و ارتقاء امور پرورشی مدارس»
  • «عدالت آموزش در نظام آموزش و پرورش؛ چالشها، سیاست ها و راهکارها»
  • «کیفیت آموزش در نظام آموزش و پرورش؛ چالشها، سیاست ها و راهکارها»
  • «حکمرانی نظام تعلیم ­و تربیت در عصر دیجیتال؛ چالش­ ها و فرصت­ ها»
  • «چالش‌های ساختاری و مدیریتی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت کشور»
  • «سیاست­ گذاری پیشگیری و کاهش آسیب­ های اجتماعی در میان دانش ­آموزان»
  • «ساماندهی و ارتقاء منابع انسانی آموزش و پرورش» 
  • حکمرانی نظام سنجش و پذیرش(کنکور و آزمون نهایی)؛ چالشها، سیاست ها و راهکارها»
  • «تقویت مدارس دولتی؛ چالش ها و راهکارها»
  • «تضمین کیفیت در نظام آموزشی کشور»
  • «هوش مصنوعی و تاثیرات آینده آن در سیستم ها و زیرسیستم‌های آموزشی کشور»
  • «بازخوانی پیامدهای آموزشی و تربیتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی»
  • و ...

 

محور دوم: حکمرانی تربیت غیر رسمی

  • «ساماندهی نسبت بین خانواده و نظام تعلیم و تربیت»
  • «نقش شبکه فعالان تربیتی و حلقه­ های میانی در حکمرانی نظام تعلیم و تربیت»
  • «تقسیم کار ملی و هم افزایی نهادها در حکمرانی تعلیم و تربیت»
  • «بهره‌گیری از مشارکت مردم و ظرفیت اقوام در به­ سازی حکمرانی نظام تعلیم­ و تربیت»
  • «نقش رسانه­ ها در الگوسازی تربیتی»، «بازبینی و ارزیابی آموزشگاه­ های آزاد، کنکوری و زبان خارجی» 
  • «وضعیت شناسی حوزه کودک و نوجوان؛ چالش ها و راهکارها»
  • «حکمرانی نظام آموزش مهارتی و فنی و حرفه­ ای؛ چالش­ ها و راهکارها»
  • «نقش مصرف کالای فرهنگی کودک و نوجوان در نظام تعلیم و تربیت»
  • «نقش ذائقه شناسی و مخاطب شناسی کودک و نوجوان در طراحی برنامه‌های تربیتی و محصولات فرهنگی»
  • «فعالیت های تربیتی و آموزشی در عرصه بین الملل؛ چالش ها و راهکارها»
  • و ....

 

محور سوم: حکمرانی تربیت رسمی تخصصی (آموزش­ عالی)؛ در این محور تاکید بر سند دانشگاه اسلامی و سند کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان و موضوعات و محور ها با رویکرد تربیت و فرهنگی در نظام آموزش عالی می باشد که برخی  از آنها عبارت است از:

  • «حکمرانی فرهنگی و تربیتی دانشگاه؛ چالش­ ها و راهکارها»
  • «مسئولیت­ های اجتماعی و تربیتی دانشگاه‌ها»
  • «چالش‌ها و مسائل تربیتی و فرهنگی دانشجویان»
  • «سیاست­ ها و راهکارهای ارتقای مسئولیت‌شناسی و شاگردپروری در میان اساتید»
  • «جریان‌شناسی معنویت‌های مدرن در دانشگاه‌ها»
  • «راهکارهای هویت‌بخش و معنازا در میان دانشجویان و اساتید»
  • «ارزیابی محتوا و اجرای دروس معارف به لحاظ بهبود وضعیت دینی دانشگاه‌ها»
  • «اخلاق آموزشی و پژوهشی در دانشگاه» 
  • «حکمرانی دانشگاه مبتنی بر بوم و فرهنگ ایران؛ چالش ها و راهکارها»
  • «تربیت حکمران تراز انقلاب اسلامی»
  • «تضمین کیفیت در نظام آموزشی عالی کشور»
  • «بازخوانی پیامدهای آموزشی و تربیتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اموزش عالی»
  • و ....